Κατά το ήμιση θα μπορούσε να μειώσει η Ευρωπαική Ένωση τις εισαγωγές φυσικού αερίου από τη Ρωσία, σύμφωνα με νέα ανάλυση του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (ΙΕΑ).
Η μείωση θα μπορούσε να επιτευχθεί μέσα σε ένα χρόνο με μια δέσμη 10 μέτρων που θα συνάδουν με την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, θα ενισχύουν την ενεργειακή ασφάλεια και θα αποφέρουν οικονομικό όφελος.
Μεταξύ άλλων περιλαμβάνεται και η φορολόγηση των υπερκερδών των παραγωγών ρεύματος λόγω των υψηλών τιμών της χονδρικής, που αναμένεται να ξεπεράσουν τα 200 δισεκατομμύρια ευρώ το 2022, προκειμένου να χρηματοδοτηθούν τα τιμολόγια των καταναλωτών.
Το σχέδιο 10 βημάτων του ΙΕΑ για τη μείωση της εξάρτησης της Ευρωπαϊκής Ένωσης από το ρωσικό φυσικό αέριο περιλαμβάνει μια σειρά συμπληρωματικών ενεργειών που μπορούν να ληφθούν τους επόμενους μήνες, όπως η στροφή περισσότερο σε άλλους προμηθευτές και η χρησιμοποίηση άλλων πηγών ενέργειας.
Η ενεργειακή εξάρτηση της Ευρώπης από τη Ρωσία
Το 2021, η Ευρωπαϊκή Ένωση εισήγαγε 155 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου από τη Ρωσία, ποσότητα που αποτελεί περίπου το 45% των εισαγωγών φυσικού αερίου της ΕΕ και σχεδόν το 40% της συνολικής κατανάλωσης αερίου.
Όσο η Ευρώπη προχωράει σε μια οικονομία χαμηλών ρύπων τόσο θα μειώνει τη χρήση και τις εισαγωγές φυσικού αερίου. Η σημερινή όμως κρίση εγείρει υποχρεωτικά το ερώτημα σχετικά με την εξάρτηση της Ευρώπης από το ρωσικό φυσικό αέριο και πώς θα μπορέσει να μειωθεί στο μέλλον.
Το σχέδιο 10 βημάτων θα μπορούσε να μειώσει τις εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου κατά περισσότερα από 80 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα, ή πάνω από το μισό, μέσα σε ένα χρόνο, εκτιμά η IEA.
Λαμβάνει υπόψη την ανάγκη για επιπλέον αναπλήρωση των ευρωπαϊκών εγκαταστάσεων αποθήκευσης αερίου το 2022.
Πολλές από τις δράσεις που προτείνονται στο σχέδιο – συμπεριλαμβανομένης της ενίσχυσης των μέτρων ενεργειακής απόδοσης, της επιτάχυνσης της ανάπτυξης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και της επέκτασης των πηγών χαμηλών εκπομπών ευελιξίας του συστήματος ηλεκτρικής ενέργειας – είναι βασικά στοιχεία του οδικού χάρτη του ΔΟΕ για το Καθαρό Μηδέν έως το 2050.
Τα 10 μέτρα (IEA_Summary)
Όχι σε νέες συμβάσεις προμήθειας φυσικού αερίου με τη Ρωσία. [Επίπτωση: Επιτρέπει μεγαλύτερη διαφοροποίηση της προσφοράς φέτος και μετά]
Αντικατάσταση των ρωσικών προμηθειών με φυσικό αέριο από εναλλακτικές πηγές, όπως οι αγωγοί από Αζερμπατζάν και Νορβηγία με παράλληλη αύξηση του υγροποιημένου φυσικού αερίου [Επίπτωση: Αυξάνει την παροχή μη ρωσικού φυσικού αερίου κατά περίπου 30 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα εντός ενός έτους]
Εισαγωγή ελάχιστων υποχρεώσεων αποθήκευσης αερίου [Επίπτωση: Ενισχύει την ανθεκτικότητα του συστήματος αερίου μέχρι τον επόμενο χειμώνα]
Επιτάχυνση της ανάπτυξης νέων έργων αιολικής και ηλιακής ενέργειας. Μια συντονισμένη πολιτική προσπάθεια για την επίσπευση περαιτέρω προσθηκών δυναμικότητας ανανεώσιμων πηγών ενέργειας θα μπορούσε να προσφέρει άλλες 20 TWh το επόμενο έτος.
Τα περισσότερα από αυτά θα ήταν έργα αιολικής και ηλιακής φωτοβολταϊκής κλίμακας κοινής ωφέλειας για τα οποία θα μπορούσαν να επισπευθούν οι ημερομηνίες ολοκλήρωσης με την αντιμετώπιση των καθυστερήσεων με αδειοδότηση.
Αυτό περιλαμβάνει τη διευκρίνιση και την απλούστευση των ευθυνών μεταξύ των διαφόρων φορέων αδειοδότησης, τη δημιουργία διοικητικής ικανότητας, τον καθορισμό σαφών προθεσμιών για τη διαδικασία αδειοδότησης και την ψηφιοποίηση των αιτήσεων.
Η ταχύτερη εγκατάσταση ηλιακών φωτοβολταϊκών συστημάτων στον τελευταίο όροφο μπορεί να μειώσει τους λογαριασμούς των καταναλωτών.Ένα βραχυπρόθεσμο πρόγραμμα επιχορήγησης που θα καλύπτει το 20% του κόστους εγκατάστασης θα μπορούσε να διπλασιάσει τον ρυθμό της επένδυσης (σε σύγκριση με τις βασικές προβλέψεις του IEA) με κόστος περίπου 3 δισεκατομμύρια ευρώ.
Αυτό θα αύξανε την ετήσια παραγωγή από ηλιακά φωτοβολταϊκά συστήματα ταράτσας έως και 15 TWh.[Επίπτωση: Μειώνει τη χρήση φυσικού αερίου κατά 6 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα εντός ενός έτους]
Μεγιστοποίηση της παραγωγής ενέργειας από βιοενέργεια και πυρηνικά. Η πυρηνική ενέργεια είναι η μεγαλύτερη πηγή ηλεκτρικής ενέργειας χαμηλών εκπομπών στην ΕΕ, αλλά αρκετοί αντιδραστήρες τέθηκαν εκτός λειτουργίας για έλεγχο συντήρησης και ασφάλειας το 2021.
Επαναφορά αυτών των αντιδραστήρων σε ασφαλή λειτουργία το 2022, παράλληλα με την έναρξη των εμπορικών λειτουργιών για τον ολοκληρωμένο αντιδραστήρα στη Φινλανδία, μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση της παραγωγής πυρηνικής ενέργειας της ΕΕ έως και 20 TWh το 2022.
Ένας νέος γύρος κλεισίματος αντιδραστήρων, ωστόσο, θα μείωνε αυτήν την ανάκαμψη της παραγωγής: τέσσερις πυρηνικοί αντιδραστήρες έχει προγραμματιστεί να κλείσουν μέχρι το τέλος του 2022 και ένας άλλος το 2023.Μια προσωρινή καθυστέρηση αυτών των κλεισίματος, που θα διεξαχθεί με τρόπο που να διασφαλίζει την Η ασφαλής λειτουργία των σταθμών, θα μπορούσε να μειώσει τη ζήτηση φυσικού αερίου στην ΕΕ κατά σχεδόν 1 bcm το μήνα.
Ο μεγάλος στόλος σταθμών παραγωγής ενέργειας βιοενέργειας στην ΕΕ λειτουργούσε με περίπου το 50% της συνολικής δυναμικότητάς του το 2021.Αυτοί οι σταθμοί θα μπορούσαν να παράγουν έως και 50 TWh περισσότερη ηλεκτρική ενέργεια το 2022, εάν τεθούν κατάλληλα κίνητρα και βιώσιμοι εφοδιασμοί βιοενέργειας. [Επίπτωση: Μειώνει τη χρήση αερίου κατά 13 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα μέσα σε ένα χρόνο]
Θέσπιση βραχυπρόθεσμων φορολογικών μέτρων για τα απροσδόκητα κέρδη για την προστασία των ευάλωτων καταναλωτών ηλεκτρικής ενέργειας από υψηλές τιμές.
Οι αυξήσεις στο κόστος ηλεκτρικής ενέργειας είναι αναπόφευκτες σε κάποιο βαθμό όταν οι τιμές του φυσικού αερίου (και του CO2) είναι υψηλές.
Ωστόσο, οι τρέχουσες αγορές χονδρικής δημιουργούν τη δυνατότητα για κέρδη για πολλούς παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας και τις μητρικές τους εταιρείες που υπερβαίνουν κατά πολύ το κόστος που σχετίζεται με τις λειτουργίες ή την ανάκτηση κεφαλαίου.
Οι τρέχουσες συνθήκες της αγοράς θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε υπερβολικά κέρδη έως και 200 δισεκατομμυρίων ευρώ στην ΕΕ για φυσικό αέριο, άνθρακα, πυρηνική ενέργεια, υδροηλεκτρική ενέργεια και άλλες ανανεώσιμες πηγές ενέργειας το 2022.3
Θα μπορούσαν να εξεταστούν προσωρινά φορολογικά μέτρα για την αύξηση των συντελεστών στα απροσδόκητα κέρδη των εταιρειών ηλεκτρικής ενέργειας.Αυτά τα φορολογικά έσοδα θα πρέπει στη συνέχεια να αναδιανεμηθούν στους καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας για να αντισταθμιστούν εν μέρει οι υψηλότεροι λογαριασμοί ενέργειας.
Μέτρα για τη φορολόγηση των απροσδόκητων κερδών έχουν ήδη υιοθετηθεί στην Ιταλία και τη Ρουμανία το 2022. [Επίπτωση: Μειώνει τους λογαριασμούς ενέργειας ακόμη και όταν οι τιμές του φυσικού αερίου παραμένουν υψηλές]
Επιταχύνση της αντικατάστασης των λεβήτων αερίου με αντλίες θερμότητας [Επίπτωση: Μειώνει τη χρήση αερίου κατά 2 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα επιπλέον μέσα σε ένα χρόνο]
Επιτάχυνση των βελτιώσεων ενεργειακής απόδοσης στα κτίρια και τη βιομηχανία [Επίπτωση: Μειώνει τη χρήση αερίου κατά σχεδόν 2 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα μέσα σε ένα χρόνο]
Ενθάρρυνση της προσωρινής μείωσης του θερμοστάτη κατά 1 °C από τους καταναλωτές [Επίπτωση: Μειώνει τη χρήση αερίου κατά περίπου 10 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα εντός ενός έτους]
Εντατικοποίηση των προσπαθειών για τη διαφοροποίηση και την απαλλαγή από τον άνθρακα των πηγών ευελιξίας των συστημάτων ηλεκτρικής ενέργειας [Επίπτωση: Χαλαρώνει τους ισχυρούς δεσμούς μεταξύ του εφοδιασμού με φυσικό αέριο και της ασφάλειας ηλεκτρικής ενέργειας της Ευρώπης]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου