Προβληματίζεται και οργανώνεται η ελληνική άμυνα απέναντι στα τουρκικά drones
Οι
ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις αναζητούν αντίμετρα ηλεκτρονικού πολέμου και
αξιοποίηση άλλων μέσων για να αντιμετωπίσουν την αναβαθμισμένη εξ
Ανατολών απειλή
Ύψιστη προτεραιότητα αποτελεί πλέον για το Γενικό Επιτελείο Εθνικής Άμυνας (ΓΕΕΘΑ) η αντιμετώπιση των τουρκικών Mη Eπανδρωμένων Aεροχημάτων (ΜΕΑ), που τον Ιανουάριο του 2022 πραγματοποίησαν 157 παραβιάσεις των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας του FIR Αθηνών και έξι υπερπτήσεις εθνικού εδάφους, ενώ τον τρέχοντα μήνα, μέχρι στιγμής, 60 παραβιάσεις και έξι υπερπτήσεις
Οι
προθέσεις της Τουρκίας σε ό,τι αφορά τα ΜΕΑ δεν αποτελούν αιφνιδιαστική
εξέλιξη, καθώς είχαν διαφανεί εδώ και περίπου δύο δεκαετίες. Η πρώτη χρήση τουρκικού ΜΕΑ στο Αιγαίο τοποθετείται περί τα μέσα της πρώτης δεκαετίας του 2000 (υπέρπτηση νήσου του ανατολικού Αιγαίου).
Μια
ισχυρή ένδειξη καταγράφηκε πριν από λίγα χρόνια, όταν, σύμφωνα με
πληροφορίες, κατά τη διάρκεια εθνικής διακλαδικής άσκησης, μονάδες
επιφανείας του Πολεμικού Ναυτικού που επιχειρούσαν στην περιοχή των
Κυκλάδων ανέφεραν περισσότερες από 30 περιπτώσεις μικρών τουρκικών ΜΕΑ τα οποία προσέγγισαν ή και αιωρούνταν άνωθεν των πλοίων.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις, τα ΜΕΑ είχαν εκκινήσει από αλιευτικά ή εμπορικά πλοία και ίσως από νησιά των Κυκλάδων.
Σήμερα,
η Τουρκία σχεδιάζει, αναπτύσσει και παράγει μαζικά ΜΕΑ, αλλά, μετά τη
σύρραξη στο Ναγκόρνο-Καραμπάχ το 2020, σημειώνει και σημαντικές εξαγωγικές επιτυχίες.
Περιλαμβάνεται στα περίπου 10 κράτη παγκοσμίως που διαθέτουν ικανότητα
προσβολής στόχων από ΜΕΑ και στα 16 που επιχειρούν ΜΕΑ εκτός των συνόρων
τους.
Επτά μοίρες και τρία τάγματα ΜΕΑ
Οι ένοπλες δυνάμεις της Τουρκίας επιχειρούν μεγάλο αριθμό ΜΕΑ και έχουν συγκροτήσει σημαντικό αριθμό μονάδων που τα επιχειρούν. Η
τουρκική αεροπορία διαθέτει πέντε μοίρες που επιχειρούν ΜΕΑ και τη
μοίρα OSEM (στην αεροπορική βάση του Εσκί Σεχίρ) που έχει τη δυνατότητα
ελέγχου πτήσης ΜΕΑ μέσω δορυφόρου.
Η αεροπορία στρατού του τουρκικού στρατού διαθέτει τρία τάγματα ΜΕΑ (κατανεμημένα στην 1η, 2η και 3η Στρατιά) και η αεροπορία ναυτικού του τουρκικού ναυτικού επιχειρεί δύο μοίρες ΜΕΑ.
Όμως, το σημαντικότερο είναι ότι έχει συσσωρευθεί σημαντική επιχειρησιακή εμπειρία στη χρήση τους
και αξιοποιούνται πλήρως οι εγχώριες τεχνολογικές δυνατότητες για τη
σχεδίαση, ανάπτυξη, δοκιμή και παραγωγή όπλων για τον εξοπλισμό τους,
λογισμικού ελέγχου πτήσης, μέσων επικοινωνίας (συμπεριλαμβανομένων και
δορυφορικών), αισθητήρων συλλογής πληροφοριών σε όλο το ηλεκτρομαγνητικό
φάσμα και τη λειτουργία τους ως σμηνών.
Επιτεύγματα-σοκ
Δυστυχώς, το 2021 καταγράφηκαν δύο ανησυχητικές εξελίξεις για τις Eλληνικές Ένοπλες Δυνάμεις (ΕΕΔ):
Τον Μάρτιο του 2021, στην άσκηση «Mavi Vatan» («Γαλάζια Πατρίδα»), ΜΕΑ τύπου Bayraktar TB2 προσέβαλε με «έξυπνο» μικρο-πυρομαχικό MAM-L στόχο από απόσταση 15 χλμ. σε συνεργασία με επανδρωμένες πλατφόρμες («σύζευξη» επανδρωμένων – μη επανδρωμένων).
Στις 25 Απριλίου 2021, στη Μαύρη Θάλασσα, ΜΕΑ Aksungur ιπτάμενο σε ύψος 20.000 ποδών (6.096 μέτρων) προσέβαλε ναυτικό στόχο επιφανείας από απόσταση 30 χλμ. με τουρκικής σχεδίασης κατευθυνόμενη βόμβα KGK-SIHA-82.
Παράλληλα, γίνονται δοκιμές του επίσης τουρκικής ανάπτυξης MEA Akinci, το οποίο μπορεί να ίπταται έως και στα 40.000 πόδια (12.192 μ.) για την προσβολή ναυτικών στόχων με το τουρκικό αντιπλοϊκό κατευθυνόμενο βλήμα SOM-J σε βεληνεκή έως και 250 χλμ.!
Τρωτά τα ελληνικά μέσα
Χωρίς διάθεση κινδυνολογίας, οι εξελίξεις αυτές αυξάνουν δραματικά την τρωτότητα,
απομειώνοντας την επιχειρησιακή αξία συστημάτων όπως οι πυραυλάκατοι,
που με τακτικές όπως η... διαβάστε τη συνέχεια στην πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου